torstai 8. elokuuta 2013

Mainostuskikkoja

Sain tänään iltapäivällä sähköpostiini pitkän mainosviestin Jyväskylän keskustassa sijaitsevalta kuntosalilta, johon kävin tutustumassa helmikuussa ennen Kuntomaailman jäseneksi liittymistäni. Sähköposti lähetettiin ilmeisestikin kaikille, joihin kyseiseltä salilta ollaan oltu viimeisen vuoden aikana yhteydessä ja siihen sisältyi tarjous, jolla 20 viestiin nopeimmin vastannutta sai kuukauden kuntoilut erikoishintaan. Ei tässä vielä mitään, mainostustahan tekevät kaikki eikä siinä mitään pahaa ole.

Kuva.
Omat karvani nousivat pystyyn lähinnä viestin melko aggressiivisen sävyn takia: vastaanottajan odotettiin selkeästi olevan reilusti ylipainoinen, äärettömän huonojen elintapojen varassa keikkuva hyväuskoinen hölmö, joka haksahtaa jokaiseen pikadieettiin ja laihdutusvalmisteeseen sellaisen nähdessään. Jäseneksi liittymisen jälkeen ei tarvitse enää ponnistella hokkuspokkus-pussikeittodieettien kanssa (sanaa käytettiin viestin aikana luvattoman monta kertaa) eikä kärsiä pitkistä "rasvanpolttolenkeistä" (no hei, ei siellä lenkeillä mitään plussakaloreitakaan tule!) puhumattakaan siitä, että tarvitsisi elää seuraavaa 12 kuukautta samaan tapaan kuin edellistä vuotta (koska kyllähän siellä tiedetään, miten minä olen vuoteni elänyt). Viestissä myös painotettiin sitä, miten salin treeniohjelmien avulla "on taas mahdollista pukeutua niihin tiukkoihin vaatteisiin, joita en tällä hetkellä pidä". Kylläpäs pidän.

En tiedä, provosoidunko hieman liian helposti tällaisista jutuista, mutta minulle jäi mainoksesta todella ikävä mielikuva enkä ainakaan tämän perusteella liittyisi kyseisen kuntosalin jäseneksi. Voi toki olla, että aikaisemmat huonot kokemukseni pohjustavat tätä mielipidettä tietyllä tapaa (olen saanut kyseisestä paikasta mm. laskun jäsenyydestä, jota minulla ei ollut, sekä kuullut ystävilleni tulleista puhelinsoitoista, joissa heidän kerrottiin voittaneen jostain kilpailusta ilmaisen kuntokartoituksen. Turha varmaan sanoakaan, että mitään kilpailua ei ollut olemassakaan ja että kuntokartoitukseen mentäessä suoraveloitussopimus iskettiin käteen melko lailla saman tien...), mutta tämä ei ole lähelläkään sitä mukavaa, hyvälle mielelle saavaa mainontaa, johon kuntosalit ja muut hyvinvointipalvelut yleensä tähtäävät. Toki on varmasti ihmisiä, jotka motivoituvat tämäntyylisestä negatiivisemmasta mainonnasta ja saavat nimenomaan tällaisista viesteistä sen viimeisen sysäyksen liittyä kuntosalin jäseneksi ja lähteä raivojumppaamaan ylimääräiset kilonsa pois. Itseeni tämä ei kuitenkaan pure, ei sitten yhtään.

Mitä mieltä te olette? Kummanlaiset mainokset iskevät teihin paremmin?

Loppuun vielä suora lainaus sähköpostista:
"Mielenkiintoinen pointti: kolme kuukautta tästä eteenpäin voit olla joko kolme kuukautta vanhempi sekä hiukan painavampi TAI voit olla 5-15kg kevyempi ja 1-2 vaatekokoa pienempi."

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti